365 låtar

som kräver en förklaring

139. Helplessness Blues (2011)

on October 15, 2014


Artist: Fleet Foxes Kompositör: Robin Pecknold

Utgivningsår: 2011 Album: Helplessness Blues

________________________________________________________

Nu är det höst och jag har tänt brasan här hemma. Och, om jag ska definiera hösten så tar jag bara fram “Helplessness Blues” med amerikanska skäggrockarna Fleet Foxes. Det här går rakt in i benmärgen på mig! Jag älska’rt!!

Från det inledande och lite trevande gitarrpillandet via rösten klädd i rutig skjorta till den ringande akustiska gitarrkakafonin. Och så stämmorna. Som jag älskar stämmorna. De sätter mig i Crosby, Stills & Nash-stämning. Eller vänta; jag tar tillbaka delar av det där. De försätter mig i  Crosby, Stills, Nash & Young-stämning. Och det är ju trots allt skillnad då Neil Young ALLTID står för det lite mer oslipade; det lite skitigare.

Det är precis sådär Fleet Foxes låter i titelspåret på i övrigt också ganska eminenta plattan Helplessness Blues. Men jag fastnar ofta i just det här spåret; kommer liksom inte riktigt vidare utan sitter där framför brasan och stirrar ut genom ett kolsvart fönster och tänker att ‘det regnar nog’. Och det gör det förmodligen.

Men det gör ingenting för jag har en fantastiskt bra höstkuliss att luta mig emot.

“I was raised up believing I was somehow unique
like a snowflake distinct among snowflakes, unique in each way you can see”


Skriv en kommentera