365 låtar

som kräver en förklaring

138. Starshine (2014)

on October 12, 2014


Artist: Stevie Nicks Kompositörer: Stevie Nicks & Michael Campbell

Utgivningsår: 2014 Album: 24 Carat Gold – Songs From The Vault

______________________________________________________

Jag finner mig fullständigt förtrollat fast i den här skivan, vilket är något underligt då jag inte har någon egentlig anknytning till Stevie Nicks. Utom den mest uppenbara – Fleetwood Mac.

24 Carat Gold – Songs From The Vault är precis vad det låter som; en samling j-ligt schyssta låtar ur arkivet. Men istället för att plocka fram gamla demotejper (vilka har cirkulerat helt öppet på t.ex. youtube) och putsat till dem har Nicks gjort nyinspelningar av dessa guldkorn. Låtar som av någon anledning aldrig hamnat på platta.

Jag betonar – låtar som av någon anledning aldrig hamnat på platta, för det är fantastiskt bra. Inte minst i inledande “Starshine” som Stevie spelade in för första gången redan på 80-talet, när hon jobbade ihop med Tom Petty. Den är häpnadsväckande bra för att vara ett tidigare outgivet spår (om än nyinspelat). Nynnar på den mest hela tiden.

Men det finns mer som är riktigt bra på den här plattan. Ta bara “Lady” till exempel, vilket lär vara den första låten Stevie Nicks skrev på piano för en si sådär fyrtio år sedan. Jag menar – kom igen!! Det där måste vara ett av de bättre förstaförsöken jag hört. Tidigare outgivet dessutom. Ha, ja ni fattar – guldkorn!

“Oh you used to be silver
love light, Lover’s stare
well you used to make me shiver”

 


Skriv en kommentera