365 låtar

som kräver en förklaring

237. Steady, As She Goes (2006)

on April 18, 2017

Artist:  The Raconteurs Kompositörer: Jack White & Brendan Benson

Utgivningsår: 2006 Album: Broken By Soldiers

______________________________________________________________________

Det här är en låt som jag återkommer till med jämna mellanrum. Känns som om den ständigt hittar vägen in i mina spellistor. I övrigt har jag egentligen ingen relation till bandet The Raconteurs och vet inte så mycket mer än att det här är ett av Jack Whites (The White Stripes) många projekt samt att bandet hittills givit ut två skivor. Finns de ens fortfarande?

Jag fastnar mestadels i den här låten, om och om igen. Har aldrig lyckats ta mig vidare bland bandets låtar – kan alltså inte riktigt säga mer om dessa. Har dock ofta grottat ner mig i The White Stripes samt Jacks solomaterial – vilket jag verkligen rekommenderar.

Hur som helst, “Steady, As She Goes” lär vara den allra första låten Jack White skrev tillsammans med bandmedlemmen Brendan Benson. Inget dåligt förstaförsök om du frågar mig. Den osar givetvis om Whites karisma men har också en gudomligt skön basgång. Tror att det är den det hänger på, och att den liksom lyfter och tar en sån jävla fart i refrängen.

Det här är en låt som ofta går på repeat. Vilket är konstigt för jag är egentligen en albumkille och varje gång jag hör den tänker jag: “ska fan lyssna mer på The Raconteurs”. Men det slutar oftast med att jag hamnar i Whites soloplatta Lazaretto eller i något White Stripes-maraton.

Men, jag ska ta tag i det där. Snart. Ska bara lyssna en gång till.

“Find yourself a girl and settle down
live a simple life in a quiet town”

Skriv en kommentera

