365 låtar

som kräver en förklaring

205. The Tourist (1997)

on December 13, 2015


Artist: Radiohead Kompositörer: Colin Greenwood, Ed O’Brien, Jonny Greenwood, Philip Selway & Thom Yorke

Utgivningsår: 1997 Album: Ok Computer

_______________________________________

Om någon tvingar mig att göra en lista över de allra viktigaste och bästa plattorna utgivna under nittiotalet, jag då hade Radioheads Ok Computer hamnat på topp tio.

Om någon sedan tvingar mig att göra en lista över de allra viktigaste och bästa plattorna utgivna någonsin, jag då hade Radioheads Ok Computer hamnat på topp tio.

Så jävla bra är den plattan – om du nu av någon anledning missat den. Och sista låten “The Tourist” är kanske en liten avvikelse men så otroligt bra. Bandets gitarrist Jonny Greenwood lär ha skrivit den som en kontrast till övriga låtar på plattan. Han ville ha en låt där det inte händer någonting var tredje sekund, och fick inspiration genom att observera stressade turister i Frankrike.

Sångaren Thom Yorke förlängde upplevelsen med en tripp till Prag, där han skrev texten i samma turistanda. Men som han själv sagt om låten; “det är en låt från mig själv till mig själv där jag säger IDIOT – dra ner tempot. För det var precis vad jag behövde just då”.

En fantastisk låt som avslutar ett fantastiskt album – där både känsla, närvaro och låtmaterial är av högsta kvalité. Radiohead har aldrig varit i närheten av att skapa något liknande sedan dess.

“Hey man slow down, slow down
idiot slow down, slow down”

Skriv en kommentera

