365 låtar

som kräver en förklaring

197. Too Much Is Not Enough (2015)

on October 5, 2015


Artist: Graveyard Kompositör: Graveyard

Utgivningsår: 2015 Album: Innocence & Decadence

____________________________________________

Jag har på senare tid ständigt återkommit till låten “Slow Motion Countdown”. En enormt underskattad låt av svenska Graveyard. Ett band jag tidigare underskattat i och med uppmärksammade genombrottsplattan Hising Blues  där stökiga öppningsspåret “Ain’t Fit To Live Here” fungerat som mall för gruppens sound. Inget fel med det men Graveyard har visat sig vara så mycket mer än ett bröligt rock n roll-gäng.

Hade tänkt skriva om just “Slow Motion Countdown”, men så visar det sig att Graveyard är aktuella med purfärska plattan Innocence & Decadence. Och när jag hör stillsamma balladen “Too Much Is Not Enough” blir jag alldeles själaglad. Den är kanske inte bättre än nyss nämnda låt men iallafall minst lika bra. Om jag tvingas göra en lista över bästa Graveyardlåtarna hamnar de där två på delad förstaplats.

Det är i låtar som dessa bandet visar sin verkliga styrka. Inte i de stökigare rocklåtarna (som visserligen är bra) utan i de mera stillsamma och avskalade numren. I “Too Much Is Not Enough” får de till ett otroligt skönt sound. Det lär vara inspelat live och det hörs verkligen! Ett souligt driv för låten framåt, som påminner om de där gamla soulsinglarna jag brukar lyssna på. Det är ju såhär det ska låta; med instrumenten i centrum. Varenda antydning till beröring av virveltrumman hörs; inget reverbdoftande studioljud som river upp själsliga sår.

Vad ska jag säga? Det låter analogt på ett bra sätt. Och när körtjejerna kommer in i låten, bara sådär, ja då får de mitt själsliga inre att göra små piruetter. Fy fan vad bra. Årets mest oväntade soulstänkare levererad och signerad ett skönt gäng från Göteborg. .

“It was too little, too late,
and now too much is not enough
I know we got it wrong
I did too little, too late
someday you’ll see the shades of grey
so baby, please, don’t let your love turn to hate”

Skriv en kommentera

