365 låtar

som kräver en förklaring

195. Wordless Chorus (2005)

on September 24, 2015


Artist: My Morning Jacket Kompositör: Jim James

Utgivningsår: 2005 Album: Z
________________________________________

Tänk vad mycket man kan missa i musikväg. Trots att det passar mig som hand i handske och doftar retrolunkande skäggrock och har funnits sedan 1998 har jag inte förrän nu fattat att det här är riktigt j-la bra.

My Morning Jacket. Wow!

Att jag dessutom missat Kentuckygängets kritikerhyllade album Z från 2005 känns nästan orealistiskt. Jag borde snappat upp det här, faktiskt.

Fast bättre sent än aldrig, och nu har jag så mycket mer att upptäcka. Tycker också att nyss nämnda plattas öppningsspår, “Wordless Chorus”, är en alldeles utmärkt introduktion till detta gäng. (Fast egentligen tycker jag att sångaren/låtskrivaren Jim James röst kommer mer till sin rätt i tredje spåret “Gideon”, eller kanske efterföljande “What A Wonderful Man”.)

Nåja, My Morning Jacket är lysande americana och jag tänker att de kanske turnerar just nu och i så fall kanske de kommer till våra mer nordliga breddgrader? Då vill jag se dem; stå där och gunga i baren med rutig skjorta och öl och stillsamt skrolla med i en ordlös refräng.

“Ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhooouuuuaahhhhhhhhhhahhhhaahhhhhh”

Skriv en kommentera

