365 låtar

som kräver en förklaring

188. Carpet Crawlers (1974)

on August 8, 2015


Artist: Genesis Kompositörer:  Tony Banks, Phil Collins, Peter Gabriel, Steve Hackett & Mike Rutherford

Utgivningsår: 1974 Album: The Lamb Lies Down on Broadway

_____________________________________________________

Proggen är svår för mig. Och hur mycket jag än beundrar Peter Gabriel så har perioden då han frontade Genesis varit extra svår för mig. För mig är soloartisten Peter Gabriel den jag sätter i första rummet, och – när jag är på det humöret – så avfärda jag gärna Genesis med Gabriel som ‘snudd på’ cirkusmusik.

Det gör säkert några upprörda.

Men jag kan inte hjälpa det!

Fast, “Carpet Crawlers” är ett fantastiskt undantag. Den funkar till och med med Phil Collins på sång. Inget ont om honom men han är ingen Peter Gabriel. Eller hur?

Nåväl, den här låten hittar du ursprungligen på jättehyllade konceptplattan The Lamb Lies Down on Broadway men jag har ärligt talat aldrig fattat vad som är så bra med den. Fast den här låten fastnar – uppenbarligen tagen ur sitt sammanhang men ändå bra.

Vet inte riktigt vad det är jag gillar. Den känns bara bra. Lugnande och lite hymnaktig, liksom. Tror inte att jag kan förklara det  bättre. En flummig men ändå medryckande refräng som liksom biter tag i en och inte riktigt släpper taget, alls. Åhhh …. önskar att jag också kunde uppskatta och älska de där tidiga Genesisplattorna precis som fansen. Men det gifter sig sällan för mig, för att använda en klyschig klyscha.

“The carpet crawlers heed their callers
you gotta get in to get out”

Skriv en kommentera

