365 låtar

som kräver en förklaring

183. Psycho (2015)

on June 17, 2015


Artist: Muse Kompositör: Matthew Bellamy

Utgivningsår: 2015 Album: Drones

__________________________________________________

Jag är ganska säker på att jag inte är eder favortibloggare, så jag ska inte föra mig med sådana formuleringar som “eder favoritbloggare är nu tillbaka” Har ju inte varit sådär tväraktiv under den senaste tiden. Kanske finns det nån läsare kvar där ute, vad vet jag? Tanken är dock att jag ska komma igång igen – och jag tänker inte tråka ut er med alla tänkbara ursäkter för denna avhållsamhet i bloggosfären.

Vi drar igång direkt!

Muse känner ni säkert till. De har gått från att vara en nationell angelägenhet till världsstora med låtar på listorna. Fast med nya plattan Drones lär de nog inte ta några större kliv just på listorna, men ärligt talat – det är ju inte därför vi lyssnar.

Blir både glad och något besviken när jag hör nya “Psycho”. Glad för att den har ett sånt där basic stenhårt riff och för att det låter galet mycket Muse, med slagsida åt det lite olyckliga. Besviken för att det låter just Muse då de med sina senaste plattor (bortsett kanske den förra?) verkligen överträffat sig själva och överraskat mig som lyssnare. Det här låter precis som det ska – vilket gör mig något uttråkad.

Kan ändå inte värja mig gentemot Matthew Bellamys “I’m gonna make you a fucking psycho”-mässande och det karaktäristika gitarrspelandet, trummorna och de överdrivna stämmorna. Jag gillar det men har hört det förr. Och just det där riffet är inte heller nytt utan någonting som funnits i bandets repertoar i flera år (det finnas med mellan två låtar redan på liveplattan HAARP från 2008).

Men, det behöver ju inte alltid vara nyskapande och utvecklande. Det kan faktiskt vara bra ändå, kolla bara på gubbarna i AC/DC. Fast det kanske inte är så bra i just det fallet? Skit samma, jag tycker nog ändå att “Psycho” håller måttet. Inte minst lär den  hålla på bandets spelningar då jag redan nu kan se det guppande publikhavet framför mig när det där riffet drar igång. Det räcker långt ibland!

“- Are you a psycho killer? Say ‘I’m a psycho killer!’
– I am a psycho killer!
– Scream it!
– I am a psycho killer!
– Show me your war face!
– AHHHH!
– You are a pussy! I said show me your war face!
– AHHHH!”

Skriv en kommentera

