365 låtar

som kräver en förklaring

179. Matador (2015)

on May 17, 2015


Artister: Faith No More Kompositörer: FNM

Utgivningsår: 2015 Album: Sol Invictus

___________________________________________________________________

Jag kan inte hjälpa det men jag måste hylla Faith No More igen. Det känns rätt på något vis, och om du är det minsta rockorienterad (och kunde stava till h-y-p-e-r-a-k-t-i-v-m-i-k-e-p-a-t-t-o-n på 90-talet) så har du knappast missat att bandet är tillbaka med ny platta. Den första sedan 1997-års Album of The Year.

Man kanske kan bli upphetsad för mer (eller mindre) men jag måste säga att bandet överträffat mina förväntningar. Jag hade ganska höga förväntningar, även om man liksom aldrig vågar hoppas på den där riktiga fullträffen. Men WOW! Trodde inte riktigt att det skulle vara så förbannat bra. Att de mest namnkunniga rockkritikerna delar ut höga men inte högsta betyg beror dock bara på feghet. De garderar sig, för tänk om den inte är lika bra sen (i framtiden) som Angel Dust är idag. Men vem bryr sig?

Det är en ruskigt bra platta, så till den grad att jag övervägde att låta plattans samtliga tio låtar representera varsitt inlägg här på bloggen. Men sedan kom jag på att det skulle vara löjligt. Dessutom har jag redan hyllat bandet i och med förstasläppet från nya skivan – “Motherfucker” – så jag låter det stanna vid en låt.

Svårt val, men jag väljer “Matador” för sin maffig FNM-estetik; där de bygger upp någonting mäktigt på sex minuter och nio sekunder. Den representerar hela plattan ganska bra då den den är tidlös; känns varken retro eller nytt. Vette fan hur de lyckas, men med Sol Invictus serverar de en käftsmäll som lika gärna kunde släppts något år efter förra plattan (som alltså kom ut 1997) men som inte heller känns fel idag – 2015.

Det gör mig glad. Hoppfull och nostalgisk – fast på ett framåtblickande sätt. Och jag hoppas verkligen inte att det dröjer lika länge till nästa skiva med detta fantastiska band.

“We will rise from the killing floor
like a matador”

Skriv en kommentera

