365 låtar

som kräver en förklaring

178. Where Did You Sleep Last Night (1994)

on May 5, 2015


Artister: Nirvana Kompositör: Huddie William Ledbetter

Utgivningsår: 1994 Album: MTV Unplugged in New York

________________________________________________

Är inte riktigt i skrivarmode just nu (därav glest mellan inläggen – jag kommer igen) men jag såg den där nya dokumentären om Kurt Cobain härom dan. Kan rekommendera den då den är riktigt bra. Vissa brister har den kanske men helheten består och på något sätt förstår jag nu människan Kurt lite bättre. Tror jag. Eller kanske inte?

En extremt känslig och inte minst kreativ person. Geni eller inte så fick han ur sig en rejäl bunt grymma låtar innan han tragiskt tog livet av sig. Men det där känner ni till.

Jag återupptäckte Nirvana i och med filmen, och inte minst fastnade jag i det jag lyssnat minst på: uppföljaren till megasuccén Nevermind (In Utero) och unpluggedspelningen. Har inte minst underskattat den senare.

“Where Did You Sleep Last Night” avslutar just den plattan. Det är en cover, ursprungligen skriven av Huddie William Ledbetter (mer känd Leadbelly) och just den låten skjuts in på ett lite kusligt men passande sätt i filmen. Låten har spelats in av ett antal artister, även under andra titlar, men dessa har jag inte hört.

Fast det gör inget, det är Nirvanas tolkning – tja, eller kanske främst Cobains – som ekar i skallen dagarna efter filmen. Ett tragiskt livsöde det där, men det känns nostalgiskt fantastiskt att återigen upptäcka låtar med ett band som ramade in och definierade mitt nittiotal. R.I.P. Kurdt.

“My girl, my girl, don’t lie to me
tell me where did you sleep last night”

Skriv en kommentera

