365 låtar

som kräver en förklaring

176. Supersonic (2012)

on April 20, 2015


Artister: Big Hat Kompositör: Stone Gossard & Eddie Vedder

Utgivningsår: 2010 Album: Big Hat – EP

___________________________________________

Ibland funkar den där funktionen ‘discover’ på Spotify. Använder den inte så ofta men ibland – som idag – ger jag den en chans. Rekommenderades Cry of Love – ett band som jag är osäker på om jag skrivit om här på bloggen men som jag lyssnat på en del – och hittade sedan på egen hand bandet Big Hat. Gjorde således lite av jobbet själv.

Hur som helst, min tidigare länk till just Cry of Love var Audley Freed som under en period var gitarrist i The Black Crowes. Det visar sig att Freed, förutom att spela med Sheryl Crow, också har ett band vid namn Big Hat. Är inte helt hundra, men tror att majoriteten av just detta band består av musiker som lirar med Crow, men det kan väl kvitta?

Big Hat har hittills bara släppt en EP med fyra låtar, som hamnar i nån slags alternativcountry med några rejäla nypor rock. Välspelat och riktigt snygg! Tre av låtarna på EP:n är egna kompositioner medan sista spåret – “Supersonic” – är en oväntad Pearl Jam-cover (från plattan Backspacer, 2009). Och den är oväntat bra!

De har egentligen inte gjort speciellt mycket med låten alls, inga stora förändringar alltså. Men de får till ett lite stompigare sound som passar låten som hand i handske. Det tog mig faktiskt halva låten innan jag insåg att det var just Pearl Jams “Supersonic”.

Passar mig för att kalla det bättre än originalet, men mycket bra! Och det är sällan man hör PJ-covers över huvud taget, vilket gör tilltaget extra kul. Rekommenderar givetvis även EP:n i sin helhet och hoppas får hör mer av Big Hat i framtiden.

“Supersonic, truth be told
I wanna live my life with the volume full”

Skriv en kommentera

