365 låtar

som kräver en förklaring

168. Days of Rock n Roll (2015)

on March 4, 2015


Artist: Europe Kompositör: Joey Tempest

Utgivningsår: 2015 Album: War of Kings

________________________________________________________

Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om Europes tionde platta. På ett sätt gör de mig besvikna men på ett annat ger de mig precis det jag förväntar mig och vill ha. Vidare, på ett tredje sätt kan man ju säga att bara genom återuppståndelsen Start from the Dark för elva år sedan har de liksom passerat mållinjen och springer nu bara ärevarv.

De har liksom bevisat att de är tillbaka, med råge.

Men jag vet, det där räcker ju inte. Vi vill ha mer och när nu förra given Bag of Bones var en tämligen välproducerad men ojämn historia tänker jag att Upplands Väsby-grabbarna kanske slickat såren och bestämt sig för att leverera något jämnare. Och det gör de ju förvisso, men det blir mestadels jämntjockt med hammondkryddade låtar vi förväntas växa med.

Nåja, singelsläppet och tillika titelspåret som föregick denna utgåva är utan tvekan bandets starkaste kort 2015. Men jag vill lyfta fram något annat från den här plattan. För jag gillar den, tror jag. Och mitt i denna iver att hitta ett värdigt spår kom jag på precis vad det är jag saknar. Det är refrängerna och de mer trallvänliga slingorna; de där som är snyggt placerade och medryckande utan att bli plastigt cathy refränger.

Ett sådant exempel hittar jag i “Days of Rock n Roll”. Det låter lite nygammalt – på rätt sätt – för att vara Europe. Gillar det skarpt! En skön melodislinga som får mig direkt på spåret, och rent ljudmässigt låter det som om de fastnat någonstans i ett Deep Purple-landskap; mitt emellan Perfect Strangers och The House of Blue Light. Den bästa av världar för ett band som Europe.

Det gör mig glad; nästintill upprymd. Och så ger det mig en anledning att lyssna på plattan några gånger till.

“somebody told us to shake and shiver, he left the building not long ago”

Skriv en kommentera

