365 låtar

som kräver en förklaring

167. Knäpper mina fingrar (2015)

on February 14, 2015


Artist: Mats Paulson Kompositör: Marcelo Salazar Campos

Utgivningsår: 2015 Album: –

_________________________________________________________

När jag för ett ett tag sedan hörde radion annonsera ut förra årets låt, enligt P3 Guld-galan, kände jag först en lättnad. Låten hade jag inte hört, och när jag väl hörde den fattade jag ingenting. Fattade inte grejen, budskapet eller vad som var bra – men landade bra i det och tänkte att jag nu äntligen uppnått en ålder där det inte längre spelar någon roll. Gapet mellan mig och P3-musiken har växt. Jag bryr mig inte längre, och det är i sin ordning att jag inte diggar Linda Pira.

Sedan stiger Mats Paulson upp som en reinkarnerad Taube och förklarar hela grejen för mig. I teve programmet Lyckliga gatan (som jag knappt sett) buntar de ihop en yngre förmåga (alltid en rappare) med en äldre sådan (t.ex. Mats Paulson) och låter sedan dessa tolka varandras låtar. I de flesta fall blir det bara sådär – åt båda hållen.

Men Mats Paulson visar var skåpet ska stå. Han tar den där låten som jag inte förstod och gör om den till en visa; och plötsligt låter den snudd på klassisk. Och nu, när jag hör originalet, förstår jag det faktiskt bättre. Tycker dock att Paulsons version är överlägsen men jag nickar med lite instämmande när jag hör Linda Pira. Och med detta tror jag faktiskt att Mats Paulson – trots sin ålder – lyckats bygga en bro i gapet mellan mig och P3-musiken. Det må vara en tillfällig sådan – men det känns skönt.

“som shuno Cobain från Nirvana
Fidel Castro, comouflage och bandana”

 

Skriv en kommentera

