365 låtar

som kräver en förklaring

164. Cold Water (1999)

on February 1, 2015


Artist: Tom Waits Kompositörer: Tom Waits & Kathleen Brennan

Utgivningsår: 1999 Album: Mule Variations

___________________________________________________

Tror bestämt att det här är den andra Tom Waits-låten jag skriver om. Fast det är ju inget konstigt med det, eller hur? Det är lätt att älska Tom Waits.

Varför jag väljer just den här låten kan jag inte riktigt förklara. Ja, förutom det mest uppenbara då: ‘jag gillar den, typ´. Det är ju en ganska stökig Waitsmelodi; bluesigt släpig med stenhård koskälla där han nästintill skriker ur sig versraderna. Eller nästintill – fan, han brölar på rätt bra mest hela tiden, fast på sitt fantastiska sätt.

Tom Waits har skrivit många låtar som är bättre än “Cold Water”, det är jag medveten om. Men jag kan ändå inte sluta lyssna, och jag tror att det har med råheten att göra. Inget trams, ingen försköning. Bara kallt vatten rakt i ansiktet. Och det är ju faktiskt på sätt och vis då Tom Waits är som allra bäst. (Sedan är ju gitarrsolot i en klass för sig.)

När jag ändå håller på så kan jag rekommendera skivan Mule Variations som är en modern klassiker med Waits. En fantastisk skiva som aldrig släpper taget om du väl låtit den komma nära inpå dig.

“Well the stores are open but I ain’t got no money
I ain’t got no money
stores are open but I ain’t got no money, ain’t got no money
well I ain’t”

Skriv en kommentera

