365 låtar

som kräver en förklaring

163. Balls To The Wall (1983)

on January 25, 2015


Artist: Accept Kompositörer: Accept & Deaffy

Utgivningsår: 1983 Album: Balls To The Wall

___________________________________________________

Vissa riff river upp nostalgiska sår. Varenda gång man hör dem! “Balls To The Wall” är exempel på en låt där bara inledande riffet gör mig alldeles skakig. Nostalgiskt skakig, på ett bra sätt. Och jag vet inte varför just denna tyska riffkoloss har denna effekt på mig. Någonstans tror jag att den definierar mitt hårdrocksjag!

Riffet, som sagt – det sitter där det ska; sylvasst rakt i solarplexus. Stenhårt, och så de där feta pukorna som på klassiskt hårdrocksvis vevar igång spektakelt. Det är perfekt! Ta sedan den lite korkade texten och hårdrockssirenen Udo Dirkschneiders vinkelslipsvassa stämma och du har en hårdrocksklassiker.

Tror att jag älskar precis allt med den här låten. Har jag nämnt de mullrande hockeykörerna eller gitarrsolona? F.A.N.T.A.S.T.I.S.K.T.

Ett av de allra roligaste citaten kring den här låten som jag någonsin läst måste ju vara gitarristen Wolf Hoffmanns kommentar kring låtens tema. Han sade bland annat att “bandet alltid varit intresserade av och skrivit om mänskliga rättigheter” varpå han drar till med att “det där är själva kärnan med ‘Balls To The Wall’, att de svaga reser sig upp och sparkar lite röv”. Ja, det är ju precis det man tänker på när man hör låten; Accepts vurmande för mänskliga rättigheter. Eller?

Skitsamma! Med den här låten i bakgrunden ser jag mitt yngre hårdrocksjag passera revy med skallen dunkandes mot väggen. Det är både upplyftande och lite skrämmande.

“Let’s plug a bomb in everyone’s arse
if they don’t keep us alive, we’re gonna fight for the right”

Skriv en kommentera

