365 låtar

som kräver en förklaring

162. Mitzi Dupree (1987)

on January 20, 2015


Artist: Deep Purple Kompositörer: Ritchie Blackmore, Ian Gillan & Roger Glover

Utgivningsår:1987 Album: The House of Blue Light

_____________________________________________________

På temat ‘mest osannolika låt att skriva om i ett blogginlägg’ kommer just ett sådant. Deep Purple känner ni till. Legender och allt det där; been there done that och det finns väl knappt någon rockorienterad musiker i hela vida världen som inte någon gång lyssnat på dem? Eller knäböjt inför Ritchie Blackmore-altaret? Och de har gjort så många bättre mycket bättre låtar, jag vet (även om just skivan den här låten är tagen ifrån är den sista lyssningsbara plattan med bandet).

“Mitzi Dupree” kan vara ett hjärnsläpp signerat Ian Gillan? Jag antar att det är han som skrivit texten, och trots att den är snudd på galen kan jag inte avfärda den då hela storyn är så banalt oväntad i en rocksång. (Eller kanske inte?) Låten är inte heller speciellt anmärkningsvärd men dock skönt purple-jammig på ett svängigt sätt.

Och i samma stund som jag önskar att de inte slarvat bort låten med en flamsig nonsenstext om en kvinna med ett franskklingande efternamn som försörjer sig inom ping pong-businessen tar jag jag tillbaka det; ler istället åt Gillans hysteriska “I’m a sii-ii-ii-ii-iii-ii-ii-nger in a band”. Kommer konstigt nog på mig själv med att nynna på just den här låten ibland. Kan inte riktigt förklara varför, men just därför tycker jag att den förtjänar en plats här på bloggen.

“Flying to Salt Lake City
Seats 3A and B
I was down and needed a window
But in 3A sat Mitzi Dupree

She said, “Hi I am Mitzi the queen of the ping pong
Where you going boy”
I said, “Nowhere”
She said, ‘I’m moving on'”

2 responses to “162. Mitzi Dupree (1987)

  1. En mycket bra låt tycker jag, vilket säkert är förklaringen till att du nynnar på den ibland. Tycker för övrigt att Purple gjort åtminstone något riktigt fint album efter House of Blue Light…

    • skivhyllan says:

      Tja, var kanske hård då det gäller Purpleplattor efter just den här. Men det mesta jag hört är sådär om jag ska vara ärlig. Vill minnas några låtar på Battle Rages On men de två senaste plattorna har jag inte alls fattat dock. (Men Gillan sjunger ju fortfarande riktigt bra, tror jag).

Skriv en kommentera

