365 låtar

som kräver en förklaring

161. Gravity (2006)

on January 17, 2015


Artist: John Mayer Kompositörer: John Mayer

Utgivningsår: 2006 Album: Continuum

_______________________________________________________

Jag tror nog att över nittio procent av den musik jag vanligtvis lyssnar på är gitarrbaserad. Ändå är det förvånansvärt sällan jag blir speciellt till mig över en gitarrists bedrifter. Det är oftast en sångare, ett speciellt riff, en cool basgång eller ett par snygga trumfill som får mig exalterad.

Men det finns några gitarrister som tornar upp sig och höjer sig aningen över de andra. Och då är det inte främst Steve Vai-filurerna jag tänker på. Ni vet de som spelar i ljusets hastighet och med övernaturligt precision får till ett snudd på artificiellt strängbändande ljud. Det är inte heller de som spelar med guran bakom ryggen samtidig som de slår volter och därefter solar med tänderna. Nej, de är de som litar på känslan.

John Mayer är en sådan gitarrist. Jag har lyssnat och lyssnat och lyssnat på John Mayer, och även om han ibland drar åt det poppiga hållet så kan jag ingenting annat än att konstatera att karln är ett geni. En naturbegåvning av sällan skådad sort! För vad kan man annars kalla någon som får det att låta så förbannat enkelt och naturligt, när det i själva verket är så galet svårt.

Lyssna på John Mayers glödande gitarrspel i “Gravity”. Det är svårslaget! Känslan finns där och ligger som en vacker blank hinna över produktionen. Sedan sjunger han också jävligt bra – vilket är en alldeles fantastisk bonus. Tyvärr så är låten alldeles för kort – den borde vara dubbelt så lång; med ett soloparti som sträcker sig minst över nuvarande låtlängd. Lite synd att Mayer inte vågar ta ut svängarna. “Gravity” blir bara en jävligt snygg trailer som demonstrerar gitarrgeniet John Mayer. Törstar mig med att liveversionen brer ut sig och tar lite med plats.

“Oh gravity, stay the hell away from me”

Skriv en kommentera

