365 låtar

som kräver en förklaring

160. One Night Love Affair (1984)

on January 8, 2015


Artist: Bryan Adams Kompositörer: Bryan Adams & Jim Vallance.

Utgivningsår: 1984 Album: Reckless

______________________________________________

Jag var tio år när den här plattan släpptes. Om det inte varit för en artikel jag snubblade på så hade jag nog helt glömt bort den. Det visar sig nämligen att Bryan Adams fjärde platta Reckless nu fyller trettio år (eller förra året då) och det är ju galet längesedan. Då kan jag ju inte låta bli att ta en nostalgisk återblick.

Det visar sig ganska fort att Reckless fortfarande är en bra platta som åldrats med värdighet. Det är lätt att förstå varför den sålts i miljoner exemplar, men vad som är häpnadsväckande är ju inte att den innehåller megahits som “Summer of 69”, “Heaven”, “Run To You” och Tina Turner-kompatibla “It’s Only Love”. Nej,  utan att alla andra låtar också är j-vligt bra, med ett undantag (tycker fortfarande att “Kids Wanna Rock” låter hårdrock; på ett dåligt sätt).

Jag fastnar redan i öppningsspåret “One Night Love Affair”. Galet taktfast radiorock, men vilket snyggt riff sedan – med ljuvliga gitarrslingor som grädde på moset. Den var visserligen också en av sex singlar men den här låten hade jag totalt glömt bort. Hela låten är som en enda lång brygga till en refräng som aldrig riktigt tar fart – och det är ju precis därför jag spelar den om och om igen. Genialt – jag är i AoR-himmelen!

  “When the mornin’ breaks
we go our separate ways
if the night was made for love it ain’t for keeps”

Skriv en kommentera

