365 låtar

som kräver en förklaring

157. Cusp of Eternity (2014)

on December 27, 2014


Artist: Opeth Kompositör: Mikael Åkerfeldt

Utgivningsår: 2014 Album: Pale Communion

____________________________________________

Om jag skulle försöka mig på att summera musikåret 2014 så har jag inte mycket att säga. Faktiskt!

Det finns säker bra plattor här och där (inte minst de jag missat) men när jag sätter mig ner utan vare sig penna eller papper för att tänka igenom musiken år tvåtusenfjorton så är det helt blankt. Det finns inte mycket jag kommer att tänka på. Alls. Över. Huvud. Taget.

Så därför – letar jag upp något bra! Ok!? Opeth är en grupp jag aldrig riktigt greppat, ja … bortsett den där lugna skivan Damnation som kom för ett antal år sedan, men när de släppte plattan Heritage 2011 hamnade de under min radar igen. Och i år släppte de sin elfte studioplatta och gick från hårt brölande och – förvisso – internationellt erkända till (enligt mig) intressanta.

Vet inte vad det är men det ligger en proggig och kanske inte minst skandinavisk ton i låten “Cusp of Eternity” från just nämnda platta. Men vad är det egentligen jag gillar? Jag menar, förutom sångaren Mikael Åkerfeldts snudd på jojkande hymnsång i både vers och refräng (eller kanske bristen på båda) så år de ju inte så speciellt. Iallafall inte så speciellt att det hela får summera musikåret 2014 på den här bloggen.

Eller?

Jo fan, tror det. Har liksom inget bättre förslag just nu. Musikåret 2014 har varit sådär, rent nymusikaliskt alltså. Men det är bra med sådana år också – det kan ju bara göra 2015 så mycket bättre. Ingen skugga över “Cusp of Eternity” dock – den är grym. Men för mig handlar det om relationer, och någon sådan har jag inte till Mr Åkerfeldt. Han borde således vara nöjd med året.

“ahh ahh ahh ahha ahhh ahhhhh ahhh ahh ahhh”

 

Ps: jag är för övrigt barnsligt exalterad över det faktum att Faith No More gör musik ihop igen (fast jag har redan skrivit om deras  nysläpp tidigare så det kändes upprepande att droppa dem som årets musikaliska händelse) men om någon – vem fan nu det kan tänkas vara –  satte kniven på strupen och krävde årets låt så skulle jag utan tvekan svara “Motherfucker”.

Skriv en kommentera

