365 låtar

som kräver en förklaring

155. Game of Gain (2014)

on December 16, 2014


Artist: Edda Magnason  Kompositör:

Utgivningsår: 2014 Album: Woman Travels Alone

__________________________________________________

Slentrianzappade framför teven och fastnade framför Dom kallar oss artister. En högst underhållande lite programserie där vi tittare får följa med en artist under ett farfyllt dygn (eller två). Denna gång var det sångerskan Edda Magnason som var huvudperson; en artist jag inte hade nån som helst relation till utan endast visste gjorde huvudrollen (och sjöng) i filmen om Monica Zetterlund.

Jag erkänner mina första fördomsfulla tankar att “stackars henne, som alltid kommer att förknippas med filmen och kånka runt som nån slags tributeartist”. Och det är just det hon gör i en liten del av programmet när hon åker till Paris för att uppträda som just filmversionen av sig själv, typ. Men det visar sig att Edda Magnason vill mer än så då hon (under programets gång) var i full färd med att spela in en platta.

I slutet av programmet kör hon den här låten, mest för att “det är den senaste jag skrivit” sittandes framför pianot. Och där och då fastnade något hos mig. Nu har den där platta kommit ut och den där låten, nu något mer producerad, heter “Game of Gain” och är något av det skönaste jag hört den här sidan nyår.

Tror bestämt att Edda kommer överleva Z-spöket med marginal.

Skriv en kommentera

