365 låtar

som kräver en förklaring

151. Bird On The Wire (1969)

on December 1, 2014


Artist: Leonard Cohen Kompositör: Leonard Cohen

Utgivningsår: 1969 Album: Songs From A Room

______________________________________________

Äntligen första advent, eller?

Nåja, istället för att smeta ner bloggen med en jullåt – för att skapa nån slags stäming i detta snöfattiga december – ändrar jag kurs och viker av en aning, men bara lite, med en annan typ av låt som har minst lika mycket stearinljusdoft som valfri adventsstänkare.

Och varenda gång jag lyssnar på Leonard Cohen så tänker jag: ‘fan, jag borde verkligen lyssna på Leonard Cohen oftare’. Men det blir sällan att jag gör det trots att jag inte har nån som helst anledning att undvika honom – snarare tvärtom.

Kanske blir det mer av den här varan i jul? Inte så speciellt juligt kanske men desto mer stämningsfullt. “Bird On The Wire” nitade Cohen fast som en klassiker i repertoaren redan 1969. När han nu antal år senare fyllt åttio år är han i allra högsta grad aktiv. Senaste skivan, Popular Problems, släpptes för bara några månader sedan och om jag inte minns fel turnerar han fortfarande. Vad jag kan höra har han knappast blivit sämre med åren.

“Like a bird on the wire,
like a drunk in a midnight choir
I have tried in my way to be free.
like a worm on a hook,
like a knight from some old fashioned book
I have saved all my ribbons for thee”

Skriv en kommentera

