365 låtar

som kräver en förklaring

146. Bloodstream (2014)

on November 17, 2014


Artist: Ed Sheeran Kompositörer: Ed Sheeran, Johnny McDaid, Gary Lightbody & Rudimental

Utgivningsår: 2014 Album: X

_____________________________________________________________

Jag kan vara den sista i hela landet, ja … kanske i hela välden, att upptäcka den småbuttre engelska trubadurartisten Ed Sheeran. Visst kände jag till honom; det var ju han med hobbitlåten. Men utöver det? Inte mycket.

Det går hur som helst ganska bra för honom just nu, kanske inte minst i Sverige. Han var ju nyligen här i stan för en spelning på Fryshuset men då biljetterna försvann på runt minuten bokades en ny lokal: Globen. Lite skillnad på kapacitet mellan de där lokalerna.

Men jag vet, framgång är ju inte alls ett kvitto på kvalité – fast när jag tar mig an senaste skivan X har jag svårt att sluta lyssna. Det är jävligt bra. Inte alls så melankoliskt som jag trott, även om det är just dessa stunder som är bäst. Att skivan delvis är producerad av hippa producenter som Rick Rubin och Pharrell Williams gör säkert sitt till.

Låten “Bloodstream” fastnade direkt. En låt som nu har letat sig in i min mentala spellista. Låtidén, eller kanske snarare texten, kom till Ed efter en drogrelaterad festnatt på Ibiza. Men det där kan egentligen kvitta – don’t do drugs kids. Lyssna på Ed Sheerans “Bloodstream” istället. Det räcker gott.

“I feel the chemicals burn in my bloodstream”

Skriv en kommentera

