365 låtar

som kräver en förklaring

136. Burn In Hell (1984)

on October 4, 2014


Artist: Twisted Sister Kompositör: Dee Snider

Utgivningsår: 1984 Album: Stay Hungry

__________________________________________________________________

Jag var tio år när den här skivan gavs ut. Tio år! Hur mycket vet man då? Inte mycket förmodligen; men en sak vet jag fortfarande och det är att Stay Hungry är en jävligt bra hårdrocksplatta. Må hända att den nostalgiska tioåringen tar över när jag hör den idag men visst fan är det fortfarande bra?! Eller?

Att Twisted Sister inte gett ut ens en sekund med material som kan matcha låtarna på denna platta sedan dess – och det faktum att de fortfarande turnérar på just denna merit som gamla gubbar – spelar ingen roll. Det är fortfarande förbaskat bra. Och visst, kanske hade de några låtar som idag kan kallas ‘klassiker’ på sina två tidigare plattor men egentligen handlar allt bara om Stay Hungry.

Och det är okej. För mig iallafall.

Den inte helt ogenerade titeln “Burn In Hell” spelade nog inte så stor roll för mig som tioåring. Det var nog mer soundet och Dee Sniders poserande med köttbenet som tilltalade. Lustigt nog minns jag fortfarande vintern 1984 och hur jag som tioåring åkte kana på nån plastpåse längst en isbana och reciterade det jag kunde uppfatta: “as you go down down down” (och härmade Sniders nasala “hm hm” ca 1.14 in i låten).

Det är sånt man minns. Och när jag för några år sedan såg bandet framföra plattan i sin helhet på Sweden Rock Festival insåg jag helt plötsligt hur mycket den här plattan betyder för mig. Den är ett soundtrack för mig och många andra! Bandet Twisted Sister är sekundärt. Det är stämningen och låtarna som  sätter igång någonting i oss.  Vi minns den tid som flytt; måhända är det en snorig vante som glömts kvar vid en isbana av en tioåring som för första gången lärt sig säga “you’re gonna burn in hell”? Men det är fan så bra!

“Take a good look in your heart, tell me what do you see?
it’s black and it’s dark, now is that how you want it to be?”

Skriv en kommentera

