365 låtar

som kräver en förklaring

131. Touching Tongues (1993)

on September 16, 2014


Artist: Steve Vai Kompositör: Steve Vai

Utgivningsår: 1993 Album: Sex & Religion

_______________________________________________________

Nu är det inte så att jag är någon större anhängare av smått onanistiska, instrumentala gitarruppvisningar men det finns undantag.  Några stycken. Och faktiskt är det så att en del av dessa ‘stycken’ faktiskt har en och samma kompositör – Steve Vai. Och, “Touching Tongues” är ett särskilt stort utropstecken i denna utvalda skara.

Här gör väl Steve Vai det Steve Vai gör allra bäst; snyggar sig med gitarren? Men som han gör det! Kanske tycker du som är gitarrist att det inte ens är att spela gitarr, för en och annan effektpedal är ju med i ekvationen. Trots detta tror jag nog inte att det här är något som den ölmagade trubaduren nere på lokala pizzerian skulle ge sig på.

Om jag skulle ge mig på att försöka beskriva Vais onanistiska gitarrljud så går det ömsom från en pitchad centrifugerad distvägg till ljudet jag tror uppstår när laserstårålar yr runt i rymden i nån sci fi-film. Och nånstans där i mitten bryter sångaren Devin Townsend illusionen med ett makalöst wailande; som går från stämningsfullt till gutturalt kväkande.

Att jag gillar det här så mycket beror givetvis också på att skivan låten ligger på, Sex & Religion, är en fantastisk platta, om än något överproducerad. Tanken var att Vai skulle samla ihop ett gäng supermusiker – vilket han också gjorde – för att sedan med dessa arbeta under demokratiska former, precis som i ett band – vilket han inte gjorde. Det började dock bra med två hypermusiker i rytmsättningen och när han sedan hittade den då unge sångaren Devin, som skickat in en demotejp, var saken klar. Men, efter en tid i studion tog Vai över mer och mer och det hela slutade med att han tog över helt. Bandet var upplöst redan innan plattan gavs ut – och då var det helt plötsligt en soloplatta.

När Vai sedan turnerade med projektet var rytmsektionen utbytt. Vad som hade hänt om musikerna får fritt spelrum får vi kanske aldrig veta men jag kan säga att liveversionen inte var dum alls. Jag såg nämligen en av spelningarna (i Lund) under denna turné och kan säga att det är en av mina allra bästa liveupplevelser, någonsin. Och “Touching Tongues” lät f-an i mig precis lika bra där i den svettiga lilla lokalen som på den överproducerade plattan.

“I gave them some freedom, but the freedom musicians of this calibre need, I wasn’t able to give. Therefore, blame it on me, this project will not come together again.” (Steve Vai)

Skriv en kommentera

