365 låtar

som kräver en förklaring

128. Precis som du vill (2014)

on September 4, 2014


Artist: Jens Hult Kompositörer: Alexander Schöld & Jens Hult

Utgivningsår: 2014 Album: Precis som du vill EP

__________________________________________________

Det här måste vara den bästa svenska låten jag hört i år. Plötsligt dök den upp; fanns bara där och bröt radiovågorna så där vackert Håkan Hellströmskt. Fast ändå med en en mer vuxen folkmusiktouch. Lite ‘Så ska det låta’-stämning med fejkad öppen spis och studiopublik, fast på ett bra sätt. En sån där låt där sångaren står lite för nära micken och låter ‘lite bakom’ – fast även det på ett bra sätt.

Är det här den outgivna låten som Magnus Lindberg skrev för Grymlings men som aldrig spelades in, och som Jens Hult nu gör en alldeles utomordentlig cover på? Nej! Det är en låt med …. Jens Hult, som är nån slags Idoldeltagare jag missat. Kanske försvann redan i första gallringen eller har han figurerat i rutan som nån slags teveikon? Jag vet bara att det låter bra.

Det här sticker ut. Det här berör. Mest för den direkta texten om saknaden efter …. ja, vaddå? Själv tänker jag att det handlar om kärlek och hur en älskad lämnat sin älskare och denne måste gå vidare, men tröstar sig i vetskapen att kärleken består. Men så gör jag det stora misstaget att GOOGLA texten och snubblar in i en intervju där Jens berättar vad låten handlar om: “Låten är en tröstvisa till min flickvän och hennes familj efter att de förlorat deras gamla tax, Challe”.

Då blir låten inte lika bra längre. Faaaan, här har jag suttit och snyftat åt en låt om en jävla tax. Tack(x) som fan för det! Men jag har överseende med det – skiter i Jens tolkning och gör min egen. Då blir det bra igen.

“Nu nalkas våren
har ingen att gå med
och du gör precis som du vill
nu vandrar åren
har ingen att gå med
och du vandrar runt som en vind
precis som du vill”

* Note to Jens: ge fan i att berätta vad låtar handlar om. Ge lyssnaren tolkningsföreträde.

Skriv en kommentera

