365 låtar

som kräver en förklaring

126. Rising To The Top (1995)

on August 25, 2014


Artist: Blacknuss Kompositörer: Norma Jean Wright, Kenneth M. Burke & Allan W. Felder

Utgivningsår: 1995 Album: Made In Sweden

_________________________________________________________

Jag älskar den här skivan! Och som jag har lyssnat på den här skivan. Den här skivan, egentligen ingen annan med Blacknuss. Tycker att de tappade något redan på uppföljaren och den tredje som sedan kom har jag knappt hört.

Det räcker med några takter av trumintrot till “Rising To The Top” för att försätta mig i ett behagligt lugn, och det är just den här låten som inleder skivan. Tycker att den sammanfattar Made In Sweden ganska bra då den är souljazzigt laidback som det mesta på skivan – även om det ibland är helt instrumentalt och blir aningen mer funky i vissa spår. Det här är för övrigt en cover – originalet gjordes av Keni Burke.

Blacknuss startade som en klubb på Fasching i Sthlm. Klubben blev sedan ett band. Ett band som spelade in en platta och bjöd in en mängd begåvade musiker och vokalister som gäster. En av de där som var med redan på klubbnivå var Christian Falk. Ja, han gick bort tidigare i år och när jag i somras lyssnade på hans sommarprat var det inte Imperiet eller alla de skivor han producerat som var min länk till honom. Det var den här skivan.

Varenda gång jag lyssnar på “Rising To The Top” så tänker jag att jag borde lyssna mer på Lisa Nilsson. Hon sjunger ju så otroligt bra, inte minst här. Ingen skugga på duettpartnern Desmond Foster men Lisa gör den till något extra. Och vilket komp sedan. ‘Analogt svängigt’ tror jag det kan kallas – en hyfsad kontrast till originalet, by the way.

Frågan är om det någonsin gjorts bättre soul i Sverige? Tror inte det.

“Let’s start thinking what we’re doing
don’t let nothing change your mind
let’s start heading homeward bound
get off the ground”

Skriv en kommentera

