365 låtar

som kräver en förklaring

125. Is It My Body (1971)

on August 20, 2014


Artist: Alice Cooper Kompositörer: Cooper, Dunaway, Bruce, Smith, Buxton

Utgivningsår: 1971 Album: Love It To Death

__________________________________________________________

Den här låten har ett fantastiskt riff. Om jag skulle göra en lista över mina favoritriff (nej, jag har faktiskt inte gjort det) skulle detta hamna på topp tio. Tror jag – för det är ju inte bara riffet som gör låten. “Is It My Body” har ett sånt där galet skönt replokalssväng som ger en känslan att stå i lokalen tillsammans med bandet Alice Cooper medan man lyssnar.

Ja, jag skriver bandet för i början av 70-talet var Alice Cooper ett band och inte en soloartist. Någonstans runt 1975 splittrades de och sångare fortsatte som Alice Cooper, fast med andra musiker (och som soloartist). Alice håller ju fortfarande på och fick som bekant rejäl medvind på 80-talet (efter en  svacka på en si sådär sju åtta album), inte minst med låten “Poison”.

Det här är dock min favorit. Skönt kaxig text också – och om ni söker upp låten på youtube utlovas ett kultklipp där Alice framför låten i världens spejsigaste scenkläder. Det gör ta mig f-an låten ännu bättre!

“What have I got
that makes you want to love me?
now, is it my body or someone I might be
or somethin’ inside me?”

Skriv en kommentera

