365 låtar

som kräver en förklaring

119. Seventeen (1988)

on July 17, 2014


Artist: Winger Kompositör: Kip Winger, Reb Beach & Beau Hill

Utgivningsår: 1988 Album: Winger

_____________________________________________________________

Jamen det här var kanske oväntat? Winger? Känner ni till dem? Inte? Njae …. jag får erkänna att jag inte har så bra koll heller …. men i vanlig ordning har jag ett skäl till att låten dyker upp just här.

Jag är ju ingen gitarrist men om jag vore en sådan, ja då hade jag kastat mig med hull och hår över denna åttiotalsklassiker. Den funkar att spela luftgitarr till men jag kan tänka mig att den är bra mycket svårare att spela … på riktigt. Det känns på det hela som ett galet skönt riff … och en utmaning på samma gång,

Och om vi ska snacka texter här så kan jag säga att den här låten liksom inte är superkänd för sitt tema. Det handlar om en brud, som – håll i er nu – är sjutton år, och textförfattaren åjar sig över detta i flera minuter. “She’s only svenenteen … such a bad girl”. Men hey, vaddå 17 och dålig …. man kan väl vara bra och 17 också, eller? Tjae …. , jag vet inte!?

Hur som helst, Winger betyder inget för mig egentligen (men jag vet att gitarristen Reb Beach numera spelar i Whitesnake) och jag gillar riffet. Ett nostalgiskt efterfest-riff. Som funkar – även på en torsdag.

Det var nog allt (riffet sitter skönt – skit i resten).

“She’s only seventeen
….. seventeen”

Skriv en kommentera

