365 låtar

som kräver en förklaring

116. Did My Time (2003)

on July 2, 2014


Artist: Korn  Kompositörer: Korn

Utgivningsår: 2003 Album: Take A Look In The Mirror

_______________________________________________________

Det här är min favoritlåt med Korn. Ska visserligen tillägga att jag nog inte har så värst många andra låtar med denna grupp som kandiderar till denna utmärkelse. Har fastnat för nån låt här och nån låt där men har på det hela taget aldrig riktigt greppat bandets sound – som nog bäst beskrivs som ‘mullrigt’.

Att de gärna etiketteras ‘nu metal’ är dock något orättvist då jag främst associerar negativt till denna stämpel.  ‘Nu metal’ är ju främst härmapor som Nickelback och Staind för mig. Korn har faktiskt något eget – även om det ibland kan vara svårt att ta till sig. Det bygger onekligen mycket på sångaren Jonathan Davis plågat ansträngda stämma.

“Did My Time” dök först upp i samband med nån tråkig Lara Croft-rulle men hamnade sedan på plattan Take A Look In The Mirror. Vet inte om jag kan förklara vad det är jag gillar? Förmodligen beror det på att den på ett snyggt sätt blandar det stökiga med det något mer avskalade Korn-soundet. Det mullrar på rätt bra mest hela tiden – ni vet; med den där sortens bas där basisten spelar med grillvantar – men stundtals försvinner skramlet och de kruttorra trummorna bryter igenom. Sedan är gitarrprylen precis innan refrängen grymt bra.

Tror att det räcker där. Det är precis jag har att säga. Nästa låt blir något mindre mullrigt – det lovar jag!

“Oh god the anger’s changing me”

Skriv en kommentera

