365 låtar

som kräver en förklaring

112. Moondance (1970)

on June 12, 2014


Artist: Van Morrison Kompositör: Van Morrison

Utgivningsår: 1970 Album: Van Morrison

_________________________________________

Det här är väl ändå en av Van Morrisons mest spelade låtar; en skönt jazzig historia som agerar titelspår på den buttre irländarens tredje platta. Och trots att plattan gavs ut redan 1970 släpptes denna låt inte som singel förrän sju år senare.

En av de låtar som Van Morrison kallar sofistikerad. Ja, så kanske den kan beskrivas. Själv kallar jag den nog helskön vokaljazz. Och kanske är den inte temamässigt helt rätt här på bloggen just nu då den handlar om hösten. Men det skiter jag i – jag kan lyssna på den här när jag vill, även om det är värsta sommarvärmen ute.

Den är precis lika bra nu som om några månader. Jag lovar!

“Well, it’s a marvelous night for a moondance
with the stars up above in your eyes
a fantabulous night to make romance
‘neath the cover of October skies”

 

Skriv en kommentera

