365 låtar

som kräver en förklaring

107. Marching To Mars (1997)

on June 1, 2014


Artist: Sammy Hagar Kompositörer: Sammy Hagar & Mickey Hart

Utgivningsår: 1997 Album: Marching To Mars

______________________________________________________________

Marching To Mars var den första plattan Sammy Hagar släppte efter att han hoppat av/fått kicken från Van Halen (första gången). Så vitt jag minns försvann den här skivan ganska fort och glömdes bort. Vilket nog kan sägas vara rättvist då den som platta betraktad är en ganska ojämn historia med en massa olika gästmusiker. Några av de mer namnkunniga gästerna heter saker som Slash, Matt SorumRonnie Montrose, Mike Landau och Huey Lewis.

Titelspåret har dock fastnat och stannat kvar hos mig. Varför vet jag inte. Kanske för den skönt gungande rytmen eller den sylvassa gitarrslingan? Eller basen som liksom bara pumpar på, lite svajigt. Eller beror det kanske på hockeykören som dyker upp där någonstans? Eller kanske på alltihop?

Jag vet inte. Gillar den bara. Och om den handlar om någonting annat än att eh …. att ta sig till Mars så har jag ingen aning. Har liksom aldrig riktigt brytt mig om texten utan fastnat i den pumpande rytmen och de snygga gitarrerna. Sedan låter den inte riktigt som andra låtar med Sammy Hagar – eller gör den det?

“Yeah, marchin’ to Mars, marchin’ to Mars”

 

Skriv en kommentera

