365 låtar

som kräver en förklaring

102. Summertime Blues (1958)

on May 18, 2014


Artist: Eddie Cochran Kompositörer: Eddie Cochran & Jerry Capehart

Utgivningsår: 1958 Album: The Eddie Cochran Memorial Album

______________________________________________________

Det sägs att den här låten först gavs ut som en b-sida. Men jag vet inte; det låter ju löjligt!

Hur som helst, Eddie Cochran blev bara tjugoett år gammal då han dog i en trafikolycka i en taxi på turné i England 1960. Trots detta lever hans musik vidare än idag, och sedan hans död har mycket av den musik han skapade givits ut postumt. “Summertime Blues” skrev han dock tillsammans med sin manager redan 1958.

Och det är ju någonting speciellt med den här låten. Den har något ….. eh, extra. Spelar liksom ingen roll om den spelades in i mono och kan sorteras in i facket ‘skitgammal’. Det svänger om den. Och varenda gång jag hör den tänds en nostalgisk sommargnista i mig – vilket är oerhört lustigt då jag jag var långt ifrån ens påtänkt 1958.

Skulle säkerligen även kunna fylla detta inlägg med spaltmeter referenser på artister som tolkat just denna låt. Både på bra och dåliga sätt. Men ingenting rår liksom på originalet. Eddie Cochran gör den bäst – fortfarande!

 

“My boss says, “No dice son, you gotta work late”
sometimes I wonder what I’m a gonna do
but there ain’t no cure for the summertime blues”

 


Skriv en kommentera