365 låtar

som kräver en förklaring

99. Tommy och hans mamma (2004)

on May 12, 2014


Artist: Tomas Andersson Wij Kompositörer:Tomas Andersson Wij 

Utgivningsår: 2004 Album: Stjärnorna i oss

__________________________________________________________________

Första gången jag hörde talas om Tomas Andersson Wij var när han klev in som uppvärmare till Lars Winnerbäck på ett knökfullt Münchenbryggeriet för många år sedan. Winnerbäck var mellan plattor och spelade nån ny låt från då outgivna plattan Singel, och även om konserten var bra så är det Andersson Wij jag minns allra bäst från den kvällen.

Hur han liksom bara klev in med sin gitarr och körde. Hur självsäkert som helst. Fast han kanske var skitnervös?

Hur som helst, efter denna kväll började jag lyssna på Tomas som kort därefter släppte sin andra platta; vilken kanske fortfarande är hans mest kommersiellt framgångsrika med tanke på hitten “Landet vi föddes i”, som stack ut rejält under det där uppvärmningsgiget. Och jag har sedan dess ett ‘från och till’-förhållande med denna artist.

FRÅN för att han med jämna mellanrum bara låter pretentiös och lågmält klagande. TILL för att han när han är bra är jävligt bra. Men jag tröttnar oftast efter ett tag och tar en paus.

En av de stunder då han är jävligt bra är “Tommy och hans mamma” som inleder den något mera avskalade plattan Stjärnorna i oss. Här målar han upp ett nostalgiskt sommarminne och myntar uttrycket “Aspuddensommar”. Tydligen lär han suttit framför teven med ett program där ett tidigare outgivet spår från Bob Dylans Oh Mercy-platta (“Series of Dreams”) använts som bakgrundsmusik – och sporrad av musiken sänkte han ljudet på teven, behöll takten och ändrade ackorden. Därefter sneglade han på en två år gammal anteckning i sitt block; ‘Aspuddensommar’ – och “Tommy och hans mamma” var född.

“Det fanns en tystnad mellan husen här
som jag aldrig riktigt kunde leva med
Jag minns en Aspuddensommar
jag minns skarpt ljus mot gula fasader
och att jag redan var på väg mot något annat
jag minns ett regn över tomma gator

Tommy hör du mig
Tommys mamma hör du mig”

Skriv en kommentera

