365 låtar

som kräver en förklaring

94. Sleeping In My Car (1994)

on May 3, 2014


Artist: Roxette Kompositörer: Per Gessle

Utgivningsår: 1994 Album: Chrash! Boom! Bang!

______________________________________________________________

Tycker att det här är en underskattad bilåkardänga signerad Per Gessle. Ett aningen mer gitarrbaserat Roxette än vanligt, och jag tror att den här låten innebar slutet för duons succétåg i USA då den inte alls lyckades klättra på några listor där. Fast i Sverige och Europa gick det bättre – vill jag minnas.

Skivan som den här låten ligger på minns jag dock som mer eller mindre värdelös, och nej – jag tycker verkligen inte att Roxettes första plattor är dåliga. De gjorde genial popmusik i början av karriären och det är inte alls konstigt att de blev så stora. Men på Chrash! Boom! Bang! tappade de konceptet och “Sleeping In My Car” är det enda exemplet där den mer gitarrbaserade inriktningen faktiskt funkar.

Fast då främst när jag sitter i bilen. Annars kan det vara.

I’ll tell you what I’ve done
I’ll tell you what I’ll do
been driving all nite just to get close to you

Skriv en kommentera

