365 låtar

som kräver en förklaring

92. Restless and Wild (1982)

on April 28, 2014


Artist: Accept Kompositörer: Wolf Hoffmann, Peter Baltes, Stefan Kaufmann, Udo Dirkschneider & Robert A. Smith-Diesel

Utgivningsår: 1982 Album: Restless and Wild

____________________________________________________________________

Skivomslaget till Accepts Restless and Wild passar väl bra i dessa majbrastider? Två vita flying-Vgitarrer som bildar en rejäl brasa, va? Det är utan tvekan ett av de allra hårdaste och coolaste omslagen jag vet – för att det är så underbart klyschigt hårdrock, och kanske lite tyskt. Men kanske bara lite?

Nåväl, tyska Accept är ett sånt där band jag nästan lyssnade sönder i min ungdom. Från första låten jag någonsin hörde när jag gick i mellanstadiet (I Am Rebel”) till sista skivan (Russian Roulette) med den lille tjocke sångaren i militärkläder –  Udo DirkschneiderDe har sedan dess återförenats med Udo men denne kör nu ett eget race (med bandet U.D.O.) så resten av grabbarna tog inte en kopia, som dock inte alls är liten och tjock – men som låter lite som Udo.

Och det är väl egentligen inte så dåligt men jag förtränger det då jag genom en tävling vann en träff med bandet (när de var på gång att släppa första skivan med kopian) och det blev mestadels pinsamt att sitta och konversera Wolf Hoffmann och Peter Baltes. Den förstnämnda visade nämligen tydligt att han inte alls var intresserad av att hänga med nån tävlingsvinnare. Och jag, å andra sidan, upptäckte att jag inte hade nåt att säga honom. Så, nästa gång jag får chansen att träffa några gamla barndomsidoler skiter jag nog i det.

Men, det suddar dock inte ut det faktum att Accept var ett grymt tyskt hårdrocksband. En av mina favoritlåtar är just titelspåret från den här skivan – “Restless and Wild” – som har ett sånt där underbart galopperande riff. Och en Udo som i refrängen skriker stämbanden ur led ackompanjerat av den klassiska Acceptkören; som låter lite som en hockeykör som tänker att de egentligen är en maffig manskör. Typ.

Kan nog inte förklarar bättre.

Men, ut i aprilnatten med er och fira valborg. Tänd på ett gitarrbål och skandera “restless … restless and wild”! Det tänker jag göra!!

“They’re running wild
they’re on a down hill ride
like a rebel they look for more
too young to die

now you know your dreams are useless
and there ‘re lies You’ll never tell

’cause you’re so
restless – restless and wild”

Skriv en kommentera

