365 låtar

som kräver en förklaring

89. Sign ‘O’ The Times (1987)

on April 23, 2014


Artist: Prince Kompositör:

Utgivningsår: 1987 Album: Sign ‘O’ The Times

___________________________________________________________________

Måste nog börja med att erkänna att jag verkligen gillar Prince. Eller, alltså — jag menar inte bara ‘gillar’ som i “han har schyssta låtar”. Nej, jag tillhör den där skaran som tycker att Prince är ett jävla geni! En galet begåvad musiker som även har en släng av det teatraliska. Ja, han är inte bara enormt begåvad och ett musikalist underbarn – han är och ser cool ut också. Vidare verkar han tycka att det ena är minst lika viktigt som det andra.

”Sign ‘o’ The Times” är ett ordentligt utropstecken och ett sorts nyckelspår i prinsen diskografi. Jag tänker dock inte på något sätt påstå att jag fattade detta när låten/plattan kom ut – nej, det kom något senare (runt Diamonds and Pearls). Men det spelar ingen roll för man kan gå tillbaka och återupptäcka; det är ju liksom det som är det fina med musik. Och när jag upptäckte Prince gick jag sedan både fram och tillbaka och sade många gånger WOW (och kanske flera gånger ähuuuee) men det är de där wow-tillfällena som sitter kvar. Och de är faktiskt ganska många.

Det här är alltså ett WOW. “Sign ‘O’ The Times” är kanske reducerat till en signaturmelodi på MTV för en del av er men om ni tillhör denna olycksaliga skara – tänk om! Trots sin plastiga ‘blip blop’-grund blir detta enkla fragment ett monster till låt. En anskrämlig virveltrumma piskar  upp svänget tillsammans med bubbliga bastoner och en sylvass gitarrslinga. Prinsen presenterar textmässigt även en  pricksäker samhällsskildring som fortfarande rör om och berör.

Jag har absolut I-N-G-EN-T-I-N-G dåligt att säga om det här (eller plattan den ligger på). Det svänger något oerhört men känns ändå stort och oformligt som ett cementblock. Det är stort.

“A sister killed her baby ’cause she couldn’t afford to feed it 
and yet we’re sending people to the moon 
in September, my cousin tried reefer for the very first time 
… now he’s doing horse – it’s June”

 

Skriv en kommentera

