365 låtar

som kräver en förklaring

79. Inheritance (1989)

on April 6, 2014


Artist: New Model Army Kompositörer: Justin Sullivan & Robert Heaton

Utgivningsår: 1989 Album: Thunder and Consolation

__________________________________________________________________________

New Model Army började för mig med en låt. “The Charge”. Men egentligen är det här ett band som inte riktigt borde hamnat på min radar. Men det gjorde de; i och med låten “The Charge”.

Tror att den fanns med på nån EP som jag köpte och det var nog nåt år innan bandet släppte plattan Thunder and Consolation – där de till och med fick till en MTV-hit i “Stupid Questions”. Och det är just den här skivan som är synonym med NMA för mig. För att den är bra, och för att jag såg dem på en spelning i en alldeles för liten lokal när de turnerade med den här skivan.

Sånt sitter kvar. Länge.

Thunder and Conosolation är bra rakt igenom. Det finns inte ett dåligt spår, men det som sticker ut – när jag nu tänker på den – är inte minst “Inheritance”. En låt som bygger på trummor och sång. Bortsett nåt pianoackord här och där är låten ett hysteriskt trummande och sångaren Justin Sullivans markanta brittiska syrlighet den röda tråden. Varken mer eller mindre.

Det är liksom White Stripes-snyggt i all sin enkelhet. Inget onödigt alls som skaver i bakgrunden. Jag tror det är precis därför den här låten fastnat och blivit kvar i minnet. Enkelt. Snyggt. Primitivt.

“We line up at the wedding in rows of deep set eyes
in our finest formal dresses and proper suits and ties
like a family of Munsters in a really bad disguise

so do I thank you? Do I curse you?”

Skriv en kommentera

