365 låtar

som kräver en förklaring

78. Alison Hell (1989)

on April 3, 2014


Artist: Annihilator Kompositörer: Jeff Waters & John Bates

Utgivningsår: 1989 Album: Alice In Hell

_____________________________________________________________

Kanadensiska Annihilator bildades 1984 men släppte sin debutplatta – Alice In Hell – först 1989 och har sedan dess kramat ur sig 14 plattor som sålts i över 12 miljoner exemplar. Vilket gör dem till genrens – heavy metal (?) – mest framgångsrika kanadensiska band. Bortsett gitarristen och huvudmannen Jeff Waters har bandet haft si sådär sex olika sångare, sju basister och tio trummisar genom åren.

Men den enda plattan jag hört med Annihilator är just den här första. Vad det beror på vet jag inte riktigt – mer än att jag inte riktigt gillar den här genren; som jag bäst kan beskriva som ett bräkigare Metallica. Sångaren (på den här skivan) kallar sig Randy Rampage och låter ungefär som när en sågklinga tuggar sig igenom en massiv trästock.

Trots detta är det oerhört charmigt; och med hjälp av Jeff Waters knixiga gitarrspel och det faktum att de faktiskt har melodier gör den här skivan till en gammal favorit. Inte minst “Alison Hell”, som bygger på alla klyschor genren har att erbjuda – ja, och textmässigt vilar i underbart billig b-skräckisdramatik.

Hörde den första gången på radio – i P3s Rockbox. Den här tillsammans med “W.T.Y.D.” var allt som behövdes och jag tror att jag köpte plattan dagen efter. På vinyl såklart. Varför jag sedan aldrig lyssnade på uppföljaren och sedan glömde bort gruppen kan jag inte riktigt svara på. Kanske är det idag som jag tar upp den där andra plattan? Den finns ju bara ett musklick bort.

“Sitting in the corner
you are naked and alone
no one listens to your fears
you’ve created me”

Skriv en kommentera

