365 låtar

som kräver en förklaring

75. Bad Company (1974)

on April 1, 2014


Artist: Bad Company Kompositörer: Paul Rodgers & Simon Kirke

Utgivningsår: 1974 Album: Bad Company

________________________________________________________________

Bad Company har inte minst sagt hamnat i den mäktiga zeppelinskuggan sett ur ett rockhistoriskt perspektiv. Bandet åtnjuter visserligen en rockklassikerstatus som är få förunnad men är nog tyvärr för den breda allmänheten synonymt med hitten “Can’t Get Enough”. Lite orättvist, kan tyckas. Fast, det var å andra sidan Led Zeppelin, eller kanske inte minst bandets manager Peter Grant, som gav ut deras debutplatta på Zeppelins egna etikett Swan Song 1974. Så det ena gav det andra, så att säga.

Bad Company var en sorts supergrupp med medlemmar från band som Free och Mott The Hoople. Och steget från Zeppelin är inte särskilt långt då det handlar om tung, snudd på släpig, bluesbaserad rock; med ett baktungt och galet skönt trumsound. Och sedan sitter sångaren Paul Rodgers på en ordentlig rockpipa.

Och med tanke på den där skuggan jag nämnde tidigare så är jag den förste att erkänna: Bad Company är något jag uppskattat på senare år. Av den enkla anledningen att jag inte fattat hur bra de var förrän nu. Fast då pratar jag om bandets första fyra plattor (i synnerhet de två första) – resten kan du nog skippa.

Allra bäst tror jag nog att bandets sound kommer fram i debutplattans titelspår – som i dubbel bemärkelse även ringar in bandnamnet – med sitt sköna pianointro och Rodgers tärda rockstämma. När sedan trummorna brakar igång nån minut in i låten förstår du vad det handlar om. Antingen gillar du det eller inte. Själv skulle jag gärna sampla det där sköna sjuttiotalssoundet och äta det okomprimerat till frukost varje morgon. Tror att jag skulle bli en bättre människa då.

“Bad company
I can’t deny
bad bad company
’til the day I die”

Skriv en kommentera

