365 låtar

som kräver en förklaring

73. Up In Smoke (2009)

on March 24, 2014


Artist: Blackberry Smoke Kompositörer: Blackberry Smoke

Utgivningsår: 2009 Album: A Little Piece of Dixie

_____________________________________________________________

Här har vi en riktigt skön låt med några år på nacken – men som jag av någon konstig anledning missat. Ja, jag har tills för ett par veckor sedan – när en kollega sa “Öh, harru hört Blackberry Smoke” – inte alls fattat att detta band existerar.

Det första jag hörde – dvs. låten som toppar Spotifylistan – imponerade inte alls utan lät som polerad bilåkarcountry. Är dock glad över att jag inte gav upp utan klickade vidare till nästa låt “Up In Smoke”. Och jag tror att den här låten har allt jag gillar; med ett riff garnerat med extra allt! Som om något verkligen gjort en vetenskaplig studie över vilka krokar som behövs slängas ut för att få en åldrande rocker på hugget.

Blackberry Smoke har funnits i över tio år men har bara släppt tre plattor. De debuterade redan 2004 men då de spenderar mer tid ute på vägarna i turnébussen än hemma tar de sig sällan tid att spela in en platta. “Up In Smoke” hittar du på bandets andra platta, där riffen duggar tätt och texterna uteslutande handlar om den enkla mannen som tar en bärs efter jobbet och drömmer om helgen. That’s it!

Kategoriserar in detta i samma fack som Lynyrd Skynyrd. Amerikansk skäggrock från Atlanta som är så galet bra att jag inte för mitt liv kan förstå hur jag missat detta. Ibland slår det kanske över lite tungt på countrysidan – men det kan jag leva med.

“Up in smoke down in flames
jump on board, roll em’ like a freight train
clap yo hands, stomp yo feet
boogie on down to the redneck backbeat
throwdown … it’s a hillbilly hoedown
fire it up we can go all night now
come on y’all ain’t no joke
watch the world go up in smoke”

Skriv en kommentera

