365 låtar

som kräver en förklaring

69. I Don’t Believe A Word You Say (2013)

on March 14, 2014


Artist: Ben Harper with Charlie Musselwhite Kompositör: Ben Harper

Utgivningsår: 2013 Album: Get Up

_____________________________________________________

Jag tror inte att det kan bli mer blues än så här 2014. Eller tja, 2013 om man ska vara petig. Men ändå; det svänger på ett bluesigt och i allra högsta grad skitigt vis. Som om det här – inspelat nu – faktiskt var inspelat då. Vilket – antar jag – är hela grejen.

Hur som helst, Ben Harper känner ni förmodligen till (annars googla) men Charlie Musselwhite är kanske inte ett householdnamn. Men, du har kanske redan räknat ut att han är en sån där blueslegend som blåste liv i sitt första munspel redan på 60-talet. Det sägs att Charlie var en av inspirationskällorna till filmen Blues Brothers, och självklart blir det alldeles utomordentligt bra när han spelar in en platta med Ben Harper galet många år senare.

Allt det där spelar dock mindre roll. Den här plattan har gått varm här hemma ett bra tag, och inte minst ” I Don’t Belive A Word You Say” sätter standarden. Det här är den skitigaste bluesen jag hittar i modern tid. Och jag älskar det. Jag tror att det här är det där där skitiga filtret mot omvärlden som jag behöver. Det renar och gör gott!

“I see your mouth moving
But there’s a circus coming out”

Skriv en kommentera

