365 låtar

som kräver en förklaring

62. Jag och Fred Astaire (1985)

on February 16, 2014


Artist: Di Leva Kompositörer: Thomas Di Leva

Utgivningsår: 1985  Album: På ett fat

__________________________________________________________

Det är något speciellt med Di Levas tidiga låtar. Minns inte riktigt när han slog igenom på bred front och blev folkkär men i början var han ju en riktigt udda fågel. Och då menar jag inte udda som i ‘gå runt i kaftan och vattenkanna och sprida kärlek med visdomsord’. Nej, i början var det en hel del tejpad lugg i pannan och punchiga texter, på gränsen till löjliga.

Ett sådant exempel är “Jag och Fred Astaire” där Di Leva fraserar stolpigt om att gå på disco och dricka Frisco. Det är på ett sätt urlöjligt, men på ett annat högst underhållande och svängigt. Med tejpad lugg blir det klassiskt, och jag tror inte att jag behöver säga mer om saken. Tryck på play och dansa, mina vänner!

“Vill du bli min sagoprins ikväll”, så löd frågan.
Vi kysstes, sedan sa jag “kan jag väl”…kände lågan.
Sedan bjöd hon upp till dans och jag svimmade nånstans.
Så går det alltid när man testar mina ben”

Skriv en kommentera

