365 låtar

som kräver en förklaring

57. Dreaming of Houses

on February 4, 2014


Artist: Nina Persson Kompositörer: Eric D. Johnson, Nathan Larson & Nina Persson

Utgivningsår: 2014 Album: Animal Heart

____________________________________________________________

Visst är det märkligt att Nina Persson kommer med sin första soloplatta först nu. Jag menar, The Cardigans har ju inte direkt jobbat ihjäl sig de senaste åren (finns de ens fortfarande) och även om Nina släppt två plattor med projektet A Camp så är det inte direkt någon ursäkt eftersom den första kom redan 1997 och den senaste för fem år sedan.

Fast visst, hon har väl som alla andra fullt upp med annat också. Familj etc. Tycker bara att det är synd när någon så begåvad håller inne med materialet. Den där soloplatta jag nyss nämnde är nämligen alldeles utmärkt! Den är dock alldeles färskt så det kan vara nyhetens behag och avsaknaden av hennes röst och texter som gör den större än den egentligen är. Det får tiden utvisa!

En låt återkommer hela tiden. “Dreaming of Houses”. Den sätter nån känsla. Lite The Cardigans; lite A Camp; lite av nåt annat. Blev dock besviken då jag lyssnade på Kristoffer Triumfs eminenta podcast Värvet, som hade en Nina-special i samband med skivsläppet, där hon berättade om låtarna och processen kring skivinspelningen. För, just “Dreaming of Houses” hade jag ju räknat ut. Ja, alltså att hon satt där i sin trånga lägenhet i Brooklyn (för det är väl där hon bor) och drömde om något större – men att hon i samma stund trivdes där i smeten. Men det visade sig handla om något helt annat, mer bokstavligt. “Jag drömmer ofta om hus”, sade Nina. Ja alltså om hus i allmänhet.

Fast egentligen ska jag kanske vara glad. Det visar ju att betraktaren äger verket på nåt sätt. Min tolkning är väl ändå bättre än Ninas “äh, jag drömmer ofta om hus”-verison? Ha ha! Hur som helst, det är en grymt skön låt.

Som en fotnot vill jag bara tillägga att jag nu innerligt hoppas att Triumfs Nina-special inte innebär en kommersialisering av hans utmärka podcast där skivbolag och artister ska kränga skivor på ett personligare sätt. Det vore verkligen tråkigt och (tror jag) slutet på Värvet som intressant podcast.

“Give me a place where it’s quiet and my head can rest
and maybe dreaming of houses can save me
scenes in the wallpaper map the architecture of my mind”

Skriv en kommentera

