365 låtar

som kräver en förklaring

53. Sleepyhouse (1992)

on January 24, 2014


Artist: Blind Melon Kompositörer: Blind Melon

Utgivningsår: 1992 Album: Blind Melon

________________________________

Jag vet faktiskt inte om det var första gången jag hörde den men jag har ett väldigt starkt minne kopplat till “Sleepyhouse”. Jag vet dock att det var första gången jag hörde rösten på riktigt, och tror faktiskt att jag först efter denna insikt köpte bandets debutplatta.

Låten spelades i P3 efter att radiorösten annonserat att rock n rollbranschen tragiskt tagit ännu ett liv. Blind Melons sångare Shannon Hoon hade hittats död i bandets turnébuss. Orsak: överdos.

Därefter ljöd tonerna av “Sleepyhouse” i etern och jag minns att jag verkligen stannade upp och blev stående; på nåt sätt förtrollad av rösten. Och sedan texten, som av någon anledning påminde om huset min far bodde i (och fortfarande bor i) då det är ett gult, och i allra högsta grad sömnigt, hus.

Blind Melon hann bara med två plattor och är kanske idag mestadels ihågkommet för hitten “No Rain”. Grejen med Blind Melon var att de hade ett skönt lite halvjazzigt sound där musikerna nästintill jammade sig igenom låtarna – utan att tappa fokus på melodier och refränger.

Att övriga bandmedlemmar försökt skaka liv i bandet med en annan sångare på senare år är information ni kan vara utan. Det har inte varit speciellt lyckat, och av bandets två plattor med Hoon är det främst debuten som är bäst. Inte minst denna vackra ballad där Shannon Hoons röst glöder – vilket för mig gör honom odödlig.

“No time frame, for what I need to do today here at the yellow house. I think I’m gonna play with some free livin’ lads down the street”

Skriv en kommentera

