365 låtar

som kräver en förklaring

43. Nej Tack! (2013)

on December 19, 2013

Artist: Vapenbröder 

Utgivningsår: 2013 Album: –

_________________________________________________________

Måste nog ändå säga att jag aldrig hade börjat lyssna på Vapenbröder om det inte vore för att de kommer från Karlskrona. Min hemstad, som jag visserligen besöker ibland men nu mestadels består av minnen. Det for en nostalgisk ilning genom kroppen när jag hörde ett plågat “Ronnebygatan faller samman, nej jag vill inte vara rädd för att bli skuren i natten” inleda låten “Gangsterland”. Sedan dess ha jag lyssnat flitigt på deras platta Elva streck.

Nu är de aktuella med en ny låt, och i kölvattnet av Kartellens och Timbuktus “Svarta duvor & vissna liljor” gör de utmärkt popmusik i kampen mot rasismen som breder ut sig i landet. Med låten “Nej Tack!” sjunger de om att inte vilja ha Jimmie Åkesson i riksdagen. Det som glädjer mig allra mest är dock att popmusiken vågar bli politisk och tar ställning. I mängden av all uddlös skvalmusik behövs den mer än någonsin.

Så, jag fortsätter att lyssna på Vapenbröder och hoppas att fler följer efter. Popmusiken behöver vässas till och bli farligare; säga mer oavsett ämne. Våga mer och vilja vara på riktigt. Det är på tiden. Vapenbröder har nåt på gång, det glädjer mig och jag önskar dem lycka till.

“Jag tänker med hjärtat för hjärnan har inget med saken att göra.
Jimmie’s rasister ska aldrig få chansen att våga förstöra.

Jag säger bara slå tillbaks när det är självklart,
tänker inte spela slav åt nåt ras-as,
som gömmer allt sitt hat bakom kavaj och valtal.
Få dom fly och jagas runt världen”

Skriv en kommentera

