365 låtar

som kräver en förklaring

42. Another Christmas Song (2003)

on December 16, 2013


Artist: Jethro Tull Kompositör: Ian Anderson

Utgivningsår: 2003 Album: Christmas Album

____________________________________________________________

Famlar desperat efter julstämningen som vägrar infinna sig. Det är svårt utan snö och plusgrader utanför fönstret. Behöver ju inte ens stressa fram ett bortglömt gammalt CD-konvolut att skrapa bilrutan med på morgonen. Så, jag försöker med musikens hjälp.

Första gången jag hörde det här var jag tämligen säker på att jag hittat en bortglömd julplatta med Jethro Tull från 70-talet. Men efter en mer noggrann genomlyssning lät det dock inte lika sjuttiotalsklassiskt som jag först lurades tro. Christmas Album gavs ut 2003 och består av egenkomponerade alster blandat med tolkningar av traditionella julkarameller. Lustigt nog är det de förstnämnda som är den egentliga behållningen här.

Nåja, alla nyalster håller ju kanske inte samma nivå men “Another Christmas Song” sticker ut och nuddar vid sjuttiotalets fornstora dagar (där plattan Aqualung givetvis blir min måttstock). Med flöjt i hand lyckas Ian Anderson och hans Jethro Tull nästan – men bara nästan – bringa julstämning till mitt hus. Det där kanske låter aningen lojt, men om ni haft möjlighet att blick ut genom mitt fönster skulle ni förstå för där råder allt annat än julstämning. Då är nästan riktigt bra.

“How many wars you’re fighting out there, this Winter’s morning?
Maybe it’s always time for another Christmas song?”

Skriv en kommentera

