365 låtar

som kräver en förklaring

39. Holy Diver (1983)

on December 9, 2013


Artist: Dio Kompositör: Ronnie James Dio

Utgivningsår: Album: Holy Diver

_______________________________________________________________

Jag har lyssnat på den här låten sedan jag var nio år gammal, och om jag ska vara helt ärlig så har jag fortfarande inte en aning vad den handlar om. Men det spelar ingen roll; den är fantastisk ändå och funkar utan mening. Med ett galet överpretentiöst vindpinat intro på över minuten drar den igång något inom mig. Men vad vet jag inte.

“Holy Diver, you’ve been down too long in the midnight sea” sjunger Ronnie James Dio inledningsvis och staplar sedan klyschor på varandra. Eller gör han det? Vill han kanske säga något? Jag vet inte, men jag älskar den här låten. “Ride the tiger, you can see his stripes but you know he’s clean”. De finns de som tror att den här låten handlar om heroinmissbruk. “Gotta get away.” Eller att den handlar om satan.

Jag vill inte veta. Jag nöjer mig med det feta gitarriffet, det galna trumspelet och den mullrande basen. Vissa låtar har det bara – “Holy Diver” är en av dessa, och visst är det så att den blivit en kultlåt? Bland både inbitna hårdrockare och lekmän – alla kan de nynna på nån fras ur denna låt. Och det här är utan tvekan den låt som dyker upp i de allra flestas medvetande om någon nämner Ronnie James Dio (RIP).

“Holy Diver
You’re the star of the masquerade
No need to look so afraid”

Skriv en kommentera

