365 låtar

som kräver en förklaring

37. Come Out and Play (1994)

on December 3, 2013


Artist: The Offspring Kompositör: Dexter Holland

Utgivningsår: 1994 Album: Smash

__________________________________________________________________

Jag har inte mycket till övers för The Offspring. Ingenting alls, egentligen. Förutom den här låten då!

Vet inte varför, men varje gång jag hör den kryper ett nostalgiskt lyckorus genom kroppen. Som om delar av mitt liv spelas revy i ett snabbspelande bildspel – och kanske inte de mest nedtonade stunderna utan en hel del festande i överfulla lägenheter.  Och då kan man liksom inte bortse från en låts betydelse. Den må vara en daterad nittiotalskoloss som sällan hörs på radion idag, men då spelades den hela tiden. Och det är givetvis därför den är föremål för detta nostalgiska vemod.

Du kan spela vilken annan låt som helst med The Offspring och jag lovar, jag rör inte en fena. Det rycker inte ens i ena lillfingret. (Eller nja, förmodligen även om du spelar “Self Esteem”, DOH!). Men sätt på” Come Out and Play” och jag inte sluta le. Kanske börjar jag till och med spontandansa på stället. Jag kan liksom inte hjälpa det!

“You gotta keep’em separated”

Skriv en kommentera

