365 låtar

som kräver en förklaring

36. A Snowflake Fell (And It Felt Like a Kiss) (2008)

on December 2, 2013


Artist: Glasvegas Kompositörer: James Allan

Utgivningsår: 2008 Album: A Snowflake Fell (And It Felt Like a Kiss)

_____________________________________________________________

Nu när vi helt plötsligt glidit in i december och passerat första advent trevar jag efter stämningen som bör infinna sig. OCH INNAN DU NU STÄNGER NER DEN HÄR BLOGGEN och mumlar något om att aldrig återvända vill jag bara ge dig ett löfte. Jag lovar att den här bloggen inte förvandlas till en rimfrostig adventskalender med glögg- och pepparkaksdoft och julstinna marsipangodisar under denna månad. Jag tillåter mig bara gör vissa nedslag – och det här är ett av dem, okej?

Det där med jullåtar är svårt. Det blir lät sliskigt och konstlat, inte minst när populärmusiken slår sina giriga klor i julmusiken och låter en smörbakad Kenny G utgöra ljudkuliss framför ett animerat amerikanskt julgransträd. Men det finns faktiskt undantag, och nog tycker jag att julmusiken har fått nån slags renässans på senare år och faktiskt funkar även som nutida stämningshöjare.

Ett sådant undantag är skotska gruppen Glasvegas julbidrag. Glasvegas är ett sånt där tokhyllat indieband som nu, när de är inne på sin tredje skiva, spottats ut av hippa förståsigpåare och ebbat ut ur radiovågorna. Men 2008 gjorde de tydligen allting rätt och släppte en riktigt bra debutplatta, och av bara farten fick de även ur sig en fantastisk julEP.

Och det är just titelspåret “A Snowflake Fell (And It Felt Like a Kiss)” jag vill föra fram här. Det är utan tvekan en av de bästa jullåtarna jag hört i moderna tid. Den sätter stämningen direkt, utan påtvingad julkänslan eller uppenbara lång från mer traditionella diton. Med den här i bakgrunden behövs ingens snö för att känna stämning tillsammans med debutglöggen och de första pepparkakorna.

“Now I’m compelled to care about a future that’s going nowhere
as I stand here all alone in the cold wondering where I’m going today,
then a snowflake fell and it felt like a kiss …… now I’m okay”

Skriv en kommentera

