365 låtar

som kräver en förklaring

32. Solid Air (1973)

on November 13, 2013


Artist: John Martyn Kompositör: John Martyn

Utgivningsår: 1973  Album: Solid Air

__________________________________________________________

Jag tror det var i nån sån där engelska musiktidning – kan ha varit Q – som jag upptäckte John Martyn. Som så ofta i engelska musiktidningar följde det med en cdskiva men istället för månadens skivsläpp innehöll den mer tillbakalutade låtar under rubriken Chill Out. (Letade precis efter plattan i min förra blogg – Skivhyllan – för att se om jag skrivit om den men verkar ha missat den helt).

Hursomhelst, det här var den första låten på skivan. Egentligen inte representativ för Martyn som artist då han är mer ringande gitarr och trubadurkille, fast med bra melodier. Men det är en fantastiskt skön låt. Inte minst den sugande basen och Johns mullrande och smått sluddrande stämma. Ibland undrar jag om han ens har en text? Som superextra och nördig bonusinfo kan jag väl också nämna att låten lär vara tillägnad polaren Nick Drake.

Den här låten passar hur som helst in under rubriken Chill Out. Tror nog att den kan plocka ner den mest stressade småbarnsfarsan  eller måttligt sena pendeltågsresenären på några sekunder. Ett tips alltså, till alla stressade själar där ute – kör “Solid Air” i lurarna när omvärlden stressar på. Och när ni ändå håller på så kan ni fortsätta lyssna på hela platta för den är alldeles utmärkt. Eller varför inte låna ett öra åt “Cocaine” från debutplattan London Conversation från 1967. Eller “Bless The Weather” från 1973. Det finns mycket att upptäcka mina vänner – John Martyn (som tyvärr gick bort 2009) är grymt bortglömd!

“I don’t know what’s going on in your mind
but I know you don’t like what you find
when you’re moving through solid air”

Skriv en kommentera

